Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Talentstrategi

Formål:

Formålet med talentindsatsen på Klostermarksskolen er at identificere, anerkende, inkludere og udfordre talenterne.
Gennem et dynamisk talentmiljø, udfordres talentet til dets fulde potentiale.
Skolen bestræber sig på at identificere talentet så tidligt som muligt, følge og udfordre det gennem hele dets skolegang.

     Det tilstræbes at talentet bliver:

  • identificeret ud fra lyst til læring, faglige kompetencer, kreative og innovative evner samt vilje til fordybelse

  • anerkendt ved bevidstgørelse, synliggørelse med fokus på trivsel

  • udfordret i den daglige undervisning gennem undervisningsdifferentiering mm.

  • tilbydes/opfordres til deltagelse på talentevents, deltagelse i konkurrencer, camps mm.

  • inkluderet i et socialt fællesskab talenterne imellem

Talentudviklingen understøtter, at de mest talentfulde elever bliver så dygtige, som deres potentiale rækker til.
Talentindsatserne styrker elevernes faglige kompetencer. Det skyldes både, at de får mulighed for at arbejde i dybden med faglige problemstillinger, fordi de stilles mere udfordrende opgaver, og at de får mulighed for arbejde i bredden og kombinere forskellige færdigheder og vidensområder.
Herudover styrker indsatserne talenternes almene og personlige kompetencer såsom deres evne til at arbejde og tænke selvstændigt og kreativt samt deres formidlingskompetencer.

Præcis hvilke kompetencer der styrkes, afhænger af den enkelte type talentaktivitet.

Desuden (og måske endnu vigtigere) medvirker aktiviteterne til at øge elevernes selvtillid og generelle trivsel, da de får blik for, at de kan noget særligt, og at der findes andre, som også synes, at det er vigtigt og ikke mindst spændende at udfordre sit potentiale

Skolens ansatte skal have kendskab til tegn på talent samt viden om at anvende metoder til understøttelse af elever med talent.

Steen og Stoffer stribe

Ressourcer

Klostermarksskolen prioriterer at råde over følgende talentressourcer:

  • skolen skal have en officiel talentstrategi
  • skolen skal have en talentkoordinator
  • skolen skal råde over mindst en uddannet talentvejleder
  • skolen skal være medlem af Sciencetalenters grundskolenetværk
  • skolen arbejder med de krav og forventninger der er ifb. at være certificeret i science og talent
  • skolen arbejder frem mod at kunne tilbyde talentforløb i de fleste fag

Talentindsatser i afdelingerne

     Talentindsatser i SFO og indskoling:

Børn spiller musik

I indskolingen og SFO lægges der i talentindsatsen vægt på lyst til læring, nysgerrighed og faglig fordybelse.
Udover en god trivsel og et højt fagligt niveau, som i øvrigt kendetegner hele skolen, så er arbejder indskolingen også med flg. områder:

  • i indskolingen bliver undervisningsdifferentieringsmodeller implementeret.
  • i SFO'en er målet, at eleverne i perioder arbejder på projekter i værksteder, som eleverne vælger efter lyst. Her er pædagogerne opmærksomme på at anerkende talenterne.
  • Personalet arrangerer turneringer eller i emner/sportsgrene, som enten optager eleverne eller som det vurderes, de vil have godt af at fordybe sig i.  


     Talentindsatser på mellemtrinnet:

Børn laver forsøg

På mellemtrinnet arbejder personalet i det daglige med en bevidsthed om at anerkende og udfordre talenterne.
Som en del af undervisningsdifferentieringen i den almindelige undervisning tilstræbes det, at disse metoder anvendes i flere fag. Dette tilgodeser talenternes behov for mere komplekse opgaver på et højere abstraktionsniveau.  

  • I natur og teknologifaget arbejdes der med Engineering, hvor der indgår innovation og idégenerering samt kreative og praktiske færdigheder.
  • konkurrencer og projekter inddrages i undervisningen (”Edison”, ”Klar, parat, svar”…) 
  • underviserne er opmærksomme på at informere om eksterne talentinitiativer uden for skolen såsom Yngre Talenter, Junior talent, Science talent Camps mm


     Talentindsatser i udskolingen:

Unge laver forsøg med ild

Elever i teenagealderen har qua deres hormonelle udvikling ekstra behov for at være en del af et kontinuerligt socialt fællesskab i klassen. De talentfulde elever udvikles gennem mødet med klassekammerater med andre kompetencer og interesser. Derfor skal talentpleje og –udvikling primært ske i dagligdagen i elevernes klasse. Samtidig skal de talentfulde elever have mulighed for på skolen at møde et fællesskab med andre talentfulde elever. De skal have muligheden for at deltage i forskellige talentudviklingsmiljøer.
Målet er derfor at skabe et meget rummeligt og motiverende læringsmiljø for talenterne. Dette skal være præget af høj faglighed, hvor arbejdsglæde og engagement er i højsædet.

I udskolingen vil eleverne møde en mangfoldighed af talentindsatser.
Eleverne vil opleve talentindsatser, der tilgodeser udvikling både inden for det praktisk-musiske felt samt de mere boglige områder.

 

  • på 7.-9. årgang tilbydes specielt tilrettelagte events på skolen for talenter i de respektive områder hvori de er talentfulde
  • på 7.-9. årgang gøres talenterne opmærksomme på talentcamps, deltagelse i kommunale/ regionale/nationale og internationale konkurrencer, besøg på ungdomsuddannelser, videregående uddannelsesinstitutioner, samarbejde med virksomheder samt ved lejrskoler.
     

Talentkoordinator 2022/23

Talentkoordinatoren varetager en lang række funktioner som fx:

  • identificere talenterne sammen med øvrige lærere
  • søger udfordringer til talenterne i grundskolen
  • samarbejde med ledelsen om at udarbejde og opdatere en talentstrategi for skolen
  • vejlede ledelsen omkring talentindsatsen
  • vejlede kolleger i talentarbejdet
  • vejlede forældre til talenter
  • vejlede talentfulde elever
  • ajourføre, igangsætte og forankre talentindsatsen
  • udarbejde årshjul for talentindsatsen
  • deltage i netværksmøder/konferencer
  • deltagelse i konferencen Big Bang, samt møderne i Roskilde kommunes vejledernetværk er obligatorisk

Der er afsat to ugentlige skemalagte lektioner samt en pulje på 65 timer årligt til dette arbejde.

Kontakt gerne ved spørgsmål og andet vedrørende talentarbejdet på Klostermarksskolen

Skolens talentkoordinator er i skoleåret 2022/23
Ole Grevald email:
olex1193@skole.roskilde.dk


Mål for de kommende skoleår

Klostermarksskolen skal være kendt for at kunne udfordre og udvikle alle typer børn; også talenterne og de højst begavede.
Det er skolens intention, at alle talenter udfordres og udvikler sig mest muligt. Derfor vil talentstrategien være et dynamisk værktøj, som udvikles mens vi bruger den.
Der vil derfor være nuværende tiltag som tilpasses eller helt fjernes og nye vil komme til.

     Det er et mål at:

  • alle ansatte modtager kursus i hvorledes talentfulde elever spottes
  • alle ansatte deltager i intern workshop om ABC-modellen
  • flest mulig talenter på Klostermarksskolen identificeres
  • omfanget af talentindsatser øges
  • flere fagområder inddrages i talentarbejdet
  • deltagelse i konkurrencen Unge Forskere
  • der på skolens hjemmeside oprettes et faneblad til talentarbejdet
  • der udarbejdes et detaljeret årshjul, indeholdende en oversigt over faste talentinitiativer i løbet af et skoleår, såsom fx sprogkonkurrencen; iLcompetition, Skole Ol i atletik, projekt Edison, Unge Forskere osv
  • På længere sigt ønskes der initiativer omkring elevernes mindset. Arbejdet vil tage afsæt i Carol S. Dwecks mindsetteori om et fikseret mindset og et udviklende mindset.

Fastlåst vs. udviklende mindset

Årlig evaluering

Skolens talentstrategi skal i samarbejde med talentkoordinatoren og skolens ledelse opdateres hvert år i det tidlige efterår
Talentstrategien godkendes af skolens ledelse senest den 1. november hvert år og offentliggøres efterfølgende på skolens hjemmeside

Medlemskab af Science Talenters Grundskolenetværk

Medlemskab af Science Talenters Grundskolenetværk er obligatorisk for skolen.
Medlemskabet giver mulighed for at skolen er up to date med udviklingen inden for talentarbejdet i Danmark.
Medlemskab af netværket kræver at skolen udpeger en talentkoordinator og at der er mindst én uddannet talentvejleder ansat på skolen.


     Medlemsfordele for skolen:

  • ScienceTalenter tilbyder certificering i Science og Talent.                                               
    Certificeringen gives til de grundskoler, der gør en ekstraordinær indsats for at styrke science- og talentindsatsen lokalt. Certificeringen er en anerkendelse af den store indsats, der bliver lagt, og sikrer også, at kvaliteten af indsatsen er i top.
  • Et årligt gratis kursus afholdt på skole
  • 1 friplads på den årlige talentkonference
  • Tilbud om 1-årige Science Talent Junior campforløb i 7. og 8. klassetrin til særpris
  • Førsteret til at tilmelde talenter til enkeltstående camps for grundskoletalenter.
  • 20% rabat på arrangementer hos Science Talenter (gælder ikke for Science Talent Junior)
  • Mulighed for at bruge Sciencetalenters logo og navn ved markedsføring

                                                                                                                       September 2022

 

 

Dokumenter

Talentstrategi PDF

Shape Created with Sketch.